Memaparkan catatan dengan label UMB. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label UMB. Papar semua catatan

[VIDEO] : Jawatan UMNO Tidak Diwarisi - @tunfaisal


Kita kerap disogok dengan tuduhan pembangkang kononnya UMNO/BN sebuah parti yang mengamalkan nepotisme atau kronisme kerana penglibatan kaum keluarga pemimpin politik di dalam parti berkenaan. 

Namun tuduhan-tuduhan ini nampaknya tidak berasas apabila melihat situasi sekarang ini di mana parti pembangkang lebih mengutamakan keluarga sehingga meminggirkan ahli-ahli biasa.

Namun Pengerusi UMB ketika mengulas persoalan ini menjelaskan bahawa jawatan di dalam UMNO tidak diwarisi kepada satu keturunan sahaja. 



Ikuti bahagian satu meja bulat Antara Pos yang membicarakan tajuk nepotisme dan kronisme :

 

Tun Faisal's #UMB Is Most Efficient - Veteran Journalist


Saudara Jailani Harun (Just Read!), seorang wartawan veteran yang berpengalaman 30 tahun dalam penulisan kewartanan  dan satu-satunya wartawan dari Malaysia yang berjaya menemubual bekas-bekas pemimpin dunia seperti Saddam Hussein, Ayatollah Ruhollah Khomeini, Muammar Gaddafi, Kim Dae-jung, Lech Walesa dan Mikhail Gorbachev meluahkan pandangan peribadi beliau mengenai jentera siber Unit Media Baru yang dipengerusikan oleh Tun Faisal Ismail Aziz :

Dari : Journo-Blogger Otai Just Read!

"I must commend Tun Faisal for being most effective in his 'war' against Pakatan Rakyat. The Special Officer to Home Minister Hishammuddin Tun Hussein and also a Pemuda Umno Youth Exco is perhaps better than what JASA and Umno information chief Ahmad Maslan are doing. 
As a journalist for more than 30 years, I must admit that the manner in which Faisal organises his few hundreds 'cybertoopers' throughout the country is making impact to the extent that anything that comes from his team will immediately attract 'counter-attacks' from the Pakatan Rakyat's bloggers and twitters.
Ironically, most of his team bloggers are not paid - they are volunteers who pool around him for the sake of supporting the BN, the legitimate government. 
Nope. I am not writing this for anything. I've known him for three years now but we seldom meet, only three or four times the most. We hardly know each other but do acknowledge each other's presence in the blogosphere and our respective duty. No special relationship. We are never close. 
Some people, including those claiming to be the most popular bloggers (in their own category) may not like him but I am personally impressed with his new media unit (but not the few who serves Hisham at KDN who claimed to be knowing everybody in the media business and always lie to the minister and cheat him) that really works hard for the government. 
(I don't trust bloggers' ranking as bloggers come in many categories - those with strict writing, strictly clean-cut political, profanity and non-profanity, personal attacks, etc. Just like journalism, there are sports, entertainment, politics, foreign relations, art, etc. For instance, we cannot simple put Datuk A Kadir Jasin, Tun Dr Mahathir and Rockybru in the same pool as others).   
And frankly, Tun Faisal's team is definitely far better off than that of any other ministers, including those who lead the Prime Minister's UMB (Unit Media Baru). Sorry to say, Datuk Seri Najib should replace them with a better team! 
As a journo-blogger myself, I have noticed how Faisal's team works in Malacca, Selangor, Kedah, Kelantan, Terengganu and Johor. They never asked for any financial support. They just enjoy their duty, not like some bloggers who got their own paymaster. I don't too. So, those who have been questioning my 'perks' as a blogger, sorry to say that you are wrong! 
Umno needs a strong and effective media team for the next general elections. Its going to be tough for BN. Many agree that we cannot undermine the Opposition's strength as their cybertroopers are also of first class. 
But Umno, especially BN must engage suitable bloggers, twitters and Facebook comrades who really know as to how and when to strike at the Opposition. They must have their facts right or might lose their credibility. 
Tun Faisal's UMB got what it takes to help boost BN chance of retaining its power in the next national poll. Defamation, libel, sedition and profanity have left the team. They are focusing more on factual instead. 
Najib and BN for sure can rely on people like these..."

[VIDEO] : #TwtupSahurTF @tunfaisal Bersama Rakan Twitter - APA Blogger Bebas Bukan UMB!


Rakaman sekitar program Sahur Bersama Pengerusi UMB saudara Tun Faisal Ismail Aziz program yang diilhamkan sendiri oleh 'followers' beliau @SyahirMraz  ini diadakan di Restoran Selera Ramai 1 Ikan Singgang yang terletak di Kg. Baru semalam.

Antara lain Tun Faisal turut menjelaskan bahawa blogger APA yang dianggap sebagai blogger UMB adalah seorang bloggers bebas sebagaimana bloggers-bloggers sensasi yang lain seperti blogger tersohor PapaGomo dan Parpukari.

Mereka tidak terikat dengan parti dan perlu mematuhi etika parti sebagaimana blogger UMB :
 

[FOTO] : Meriahnya #TwtSahurTF - Pengerusi UMB @tunfaisal Bersahur Bersama Rakan Twitter.


Program santai dan bersahur bersama Pengerusi Unit Media Baru Tun Faisal Ismail Aziz bersama rakan-rakan twitternya ini merupakan satu program yang diilhamkan sendiri oleh salah seorang 'followers' beliau iaitu @SyahirMraz.

Penganjuran program santai ini bertujuan untuk bermesra dan bersahur selain mengeratkan tali persahabatan sesama pengguna twitter sempena menyambut bulan Ramadhan.

Seramai 55 orang hadir memeriahkan program sahur ini yang terdiri daripada para mahasiswa, dan anak-anak muda sekitar KL, malah ada yang datang dari Pahang untuk berjumpa dan bermesra selain membicarakan topik-topik semasa dengan suasana yang lebih santai.

Turut hadir adalah Presiden Persatuan Alumni Aspirasi Mahasiswa iaitu saudara Mohd Shahar Abdullah dan Timbalan Pengerusi Unit Media Baru Saudara Razlan Rafi.

'Followers' Tun Faisal kini mencecah seramai 71,161 orang.

Terima kasih kepada semua yang hadir memeriahkan suasana di restoran Ikan Singgang sebentar tadi.

Antara foto yang dirakam lensa Unit Media Baru :




UMB, @tunfaisal dan Blogger APA - Satu Pencerahan Buat Semua


Beberapa blog mula menyerang UMB gara-gara tindakan bekas blogger UMB, Azmi APA yang secara keterlaluan mengkritik pemimpin-pemimpin parti termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tindakan mengaitkan nama UMB dengan blogger apa adalah tidak tepat serta tidak berasas, kerana blogger  APA bukan blogger UMB. APA hanya bersama UMB hampir dua bulan sebelum bertindak keluar daripada naungan UMB kerana gagal mematuhi etika sebagai jentera parti.

Blogger DOUBLE-Y yang bernaung di bawah UMB baru-baru turut menyifatkan blogger APA keterlaluan dalam penulisannya. Jadi dakwaan kononnya APA masih lagi bernaung di bawah UMB sama sekali tidak tepat!

Malah Pengerusi Unit Media Baru juga turut menafikan penglibatan APA dengan UMB ketika insiden suatu majlis penghargaan melalui artikelnya [SINI]

Dari blog Minda-Hijrah :
1. Saya terpanggil untuk berkongsi maklumat tepat tentang beberapa perkara berkaitan tajuk entri ini selepas terbaca beberapa artikel berkaitan isu ini juga. 
2. Saya adalah antara blogger yang bersama-sama dengan blogger APA bernaung dibawah UMB dan dari situ saya dapat berkenalan lebih rapat lagi. Kemasukan blogger APA dalam UMB juga ada saya paparkan di blog ini. 
3. Banyak cerita saya yang dengari tentang blogger APA dari pelbagai pihak namun demi keadilan sebelum saya membuat penilaian maka saya dengar kisah-kisah 'panas' dari mulut beliau sendiri. 
4. Walaupun kemasukan blogger APA dalam UMB mencetuskan banyak reaksi negatif terutamanya terhadap Pengerusi UMB, namun saya tetap sokong niat baik Tun Faisal yang mahu membantu blogger-blogger terbiar termasuk blogger APA dan saya sendiri untuk bernaung dibawah UMB. 
5. Malangnya, langit tidak selalunya cerah. Kisah silam & tragedi yang telah berlaku terhadap blogger APA nampaknya memberi kesan mendalam hinggakan blogger APA bertindak diluar batasan yang telah ditetapkan UMB. Sebab itu beliau sendiri mengumumkan untuk keluar dan tidak bernaung dibawah UMB demi kepentingan rakan-rakan seperjuangan yang lain.
Baca selanjutnya [KLIK]

Pakatan Tiada Program Bangunkan Melayu - Pemuda UMNO

Tun Faisal Ismail Aziz - Exco Pergerakkan Pemuda UMNO Malaysia
SHAH ALAM: Exco Pemuda Umno Tun Faisal Ismail Aziz mencabar Pakatan Rakyat agar membentangkan perancangan atau program yang akan dilaksanakan gabungan tiga parti komponen itu untuk membangunkan orang Melayu sekiranya berhasrat mengambil alih pentadbiran Putrajaya daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.

Tegas Tun Faisal, kepentingan dan kedudukan orang Melayu harus diberi keutamaan dalam mana-mana polisi kerajaan, lebih-lebih lagi, Pakatan yang dianggotai PAS-PKR-DAP tidak pernah membentangkan sebarang perancangan untuk pembangunan orang Melayu, yang merupakan kaum terbesar.

 

"Dalam konteks ini pada saya bukan soal batang tubuh Melayu itu tapi soal polisi yang hendak dipertahankan dan dikeluarkan, kalau betul pembangkang ada polisi untuk bangunkan orang Melayu, di mana polisi ini?

"Adakah polisi ini jauh sangat berbeza dengan apa yang kita ada? Ini yang perlu kita soal kepada pakatan pembangkang.

"PAS misalnya kata tidak gila kuasa, kalau gila kuasa tentu bergabung dengan Umno maka terbentuk satu kuasa Melayu. Maksudnya PAS buat keputusan untuk bergabung dengan DAP dan PKR dalam keadaan yang merugikan mereka...mereka tidak dapat apa-apa, lagi teruk," katanya pada program Diskusi Meja Bulat "Melayu Pasca PRU 13?" anjuran Antarapos.

Selain Tun Faisal, turut menjadi ahli panel untuk program ini adalah Ketua Penerangan PKR Dr Muhammad Nur Manuty dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Khalid Abdul Samad.

Menurut Tun Faisal, perjanjian pengisytiharan dibuat Pakatan boleh menimbulkan pelbagai keraguan dan persoalan terutamanya tentang alasan parti-parti tersebut untuk menjalinkan kerjasama politik.

"Akhinya bila PAS buat perjanjian yang merugikan mereka, kalau katalah ada wakil dalam Parlimen yang batang tubuhnya Melayu, pegangannya belum tentu Islam, dasar yang dibawa mungkin sosialis, bentuk macam manakah dasar yang akan dibawa dalam Parlimen?

"Ini kita kena persoalkan kepada PAS dan PKR, mungkin dia nak bawa dasar Islam tapi kalau didominasi dengan orang yang bawa dasar sosialis di mana pertemuan dalam Parlimen nanti," katanya.

Menurut beliau, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sepanjang tempoh tiga tahun pentadbirannya telah membawa pelbagai program transformasi untuk meringankan beban rakyat.

Antaranya, dengan penubuhan 50 Klinik Rakyat 1Malaysia dengan kos RM10 juta.

Tun Faisal yang juga Pengerusi Unit Media Baru Pemuda Umno berkata kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan pemimpin Pakatan seolah-olah membayangkan keyakinan mereka namun keadaan sebenar adalah sebaliknya.

"Kalau dalam pakatan pembangkang dia punya cerita di atas kertas nampak menyakinkan tapi sebenarnya bila lihat pemimpin seorang demi seorang nampak tidak menyakinkan dan pemimpin dalam Pakatan ada masalah moral yang tersendiri.

"Yang kedua kita dalam kerajaan BN apa yang dilakukan selain 50 tahun itu adalah kebajikan secara menyeluruh sebab itu dalam rakyat Malaysia kita lihat pembangunannya nampak setara, ada negara-negara yang merdeka lebih awal tidak mencapai kemajuan seperti kita," katanya.

Beliau menambah pelan transformasi yang dilaksanakan pentabiran Najib telah memberikan kesan positif terhadap perubahan yang ingin dibawa parti pemerintah itu.

"Transformasi yang dibawa Datuk Seri Najib dirasa sampai ke bawah, macam sekarang bermula dengan Umno sendiri, NKRA terhadap rasuah ini antara perkara yang menunjukkan kerajaan komited untuk mengambil tindakan terhadap pesalah kes rasuah.

"Ini menunjukkan BN berubah dan kita punya masalah sekarang adalah menguruskan kejayaan-kejayaan kita sebab dalam kejayaan ada individu yang tamak, individu yang melanggar peraturan tapi secara keseluruhanya kita berjaya," katanya.

Krisis keyakinan

Tun Faisal turut mendakwa Pakatan kini berdepan dengan masalah untuk menguruskan keyakinan susulan daripada tindakan beberapa pemimpin parti itu bertindak keluar kerana tidak yakin dengan kepimpinan sedia ada termasuk bekas Pesuruhjaya PAS Datuk Hasan Ali yang dipecat keanggotaannya.

"Masalah dalam pakatan pembangkang adalah masalah untuk menguruskan keyakinan, dalam Pakatan sendiri dah berapa ramai pemimpin keluar kerana tidak yakin dengan pemimpin sedia ada... Dr Hasan Ali tidak berapa yakin sebab dalam negeri Selangor dia rasa apa yang diperjuangkan PAS tidak boleh dibawa dalam dasar, pelaksanaannya dan sebagainya.

"Yang rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim ramai yang sudah keluar, ini menunjukkan Pakatan hadapi krisis keyakinan yang hebat," katanya.

Beliau berkata Pakatan perlu memperbaiki setiap kelemahan yang ada sebelum menyatakan hasrat untuk menawan Putrajaya.

"Jadi kalau kita nak bergandung harap kepada Pakatan pada waktu ini saya rasa belum lagi. Pakatan kena betulkan dulu rumah ii, kena ada polisi yang kuat dan menyakinkan orang Melayu terutamanya di Selangor dan Pulau Pinang barulah bila rasa nak beri kuasa baru kita berikan," katanya. -Antara Pos

@PapaGomo Tumbuk Blogger - Pengerusi #UMB @tunfaisal Perbetul Dakwaan @amenoworld



Saya malas nak ambil peduli tentang perselisihan peribadi di antara blogger tertentu. Sebab utamanya, saya kenal mereka dan saya tahu apa masalah mereka yang sebenarnya.

Saya bekerja dengan mereka semasa Pilihan Raya Kecil dan program-program tertentu; dan saya lebih kenal perangai mereka berbanding menteri, pegawai menteri, pegawai timbalan Perdana Menteri; pegawai dan Setiausaha Akhbar Perdana Menteri. 

Saya kenal mereka sebelum mereka menjadi 'rich & famous' dan paling penting saya kenal mereka di lapangan, cara kerja dan kaedah spin mereka.

Ikutkan, memang saya malas nak ambil port. Bagaimana pun saya terpanggil untuk menulis artikel ini untuk membetulkan fakta dari tulisan amenoworld bertajuk "Papagomo tumbuk blogger UMB" yang tidak tepat dan tidak betul sebelum ia menjadi fitnah.

Dalam blognya, amenoworld memetik emel yang diterimanya, berbunyi:
Isu nya adalah dendam lama Papagomo terhadap Blogger APA. Papagomo (Nama sebenar Wan Azri, sila rujuk gambar Papagomo) seorang blogger yang bongkak dan angkuh ini, pada kejadian itu dikatakan berada diluar dewan lalu menumbuk blogger APA.
Blogger APA naungan UMB yang diterajui Tun Faisal (Exco Pemuda Umno Msia) ini dikatakan telah mengeluarkan gambar rumah, kereta dan beberapa gambar peribadi Papagomo didalam blognya. Oleh itu ianya mengundang kemarahan Papagomo dan terus berdendam dengan blogger APA.

Fakta yang perlu saya perbetulkan di sini:
Pertama : 

APA bukan blogger di bawah naungan UMB. APA pernah bernaung di bawah kumpulan Papagomo dalam sebuah operasi khas dan kemudiannya meninggalkan kumpulan itu untuk bernaung di bawah UMB di atas sebab yang dia lebih ketahui. Bagaimanapun oleh kerana sukar untuk mematuhi sepenuhnya kod etika UMB, sebagai sebuah jentera parti, akhirnya APA menarik diri dari UMB untuk menjadi blogger yang bebas dari mana-mana kumpulan.

Tun Faisal selaku ketua UMB ini juga adalah seorang pegawai khas kpd DS Hishamuddin dan Papagomo pula adalah blogger naungan DS Shabery Cheek. Pepecahan kumpulan blogger UMB, DS Hishamuddin dan kumpulan blogger DS Shabery Cheek (Papagomo) semakin kritikal. 
Persoalannya disini adakah kumpulan blogger UMB kendalian Tun Faisal yang berboss kan DS Hishamuddin ini memang mengatur strategi untuk menghentam DS Shabery Cheek, Papagomo and then geng? 
Adakah ini strategi DS Hishamuddin untuk menghancurkan semua "Rival" nya didalam Umno ataupun ini memang perangai kurang ajar Papagomo yang semakin berlagak, sombong, angkuh dan "demanding" ini?
Kedua : 

Fakta bahawa UMB adalah di bawah naungan Dato Seri Hishammuddin dan Papagomo adalah di bawah naungan Dato Seri Shabery Cheek adalah SALAH sama sekali. UMB TIDAK ADA KAITAN sama sekali dengan Dato Seri Hishammuddin. 

UMB adalah jentera parti di bawah Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. UMB tidak menerima peruntukan daripada mana-mana menteri dan berusaha keras mencari sumbangan dari pelbagai pihak (selalunya tidak mencukupi) untuk melaksanakan pelbagai program, termasuk membantu Pilihan Raya Kecil dan Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Ketiga : 

Tidak ada maklumat yang membuktikan Papagomo bernaung di bawah Dato Seri Shabery Cheek; dan saya tidak peduli. UMB mempunyai hubungan yang baik dengan Dato Seri Shabery dan turut membantu mempromosikan Hari Belia Negara 2012 dan Himpunan Jutaan Belia 2012 di Putrajaya. 

Walaupun begitu, saya difahamkan semua blogger dan cybertroopers UMB yang hadir semasa program di Bukit Kiara memang berasa terkilan dengan Dato Seri Shabery kerana tidak memberikan pengiktirafan yang sewajarnya kepada mereka di dalam ucapan beliau. 

Saya tidak hadir program tersebut kerana ada mesyuarat lain di Putrajaya, tetapi itulah keluhan blogger-blogger UMB yang kecewa dengan ucapan Menteri Belia dan Sukan.

Keempat : 

Pertembungan Papagomo dan APA, adalah pertembungan peribadi - jadi tidak perlu libatkan UMB, Dato Seri Shabery dan Dato Seri Hishammuddin. Semua ini tiada kena mengena. Pada saya, agak kebudak-budakan untuk terlibat dengan pertelingkahan peribadi dua orang blogger.

Ada juga sumber mengatakan DS Hishamuddin juga ada membuat "engagement" dgn Papagomo secara sulit dan memberikan duit komitmen bernilai ribuan ringgit dengan kadar bulanan. Klau ini benar berlaku sememangnya DS Hishamuddin mementingkan diri sendiri demi survival politik sempitnya dan si bahlol Papagomo ni memang tiada maruah diri dan tiada integriti.

Kelima : 

Sepanjang pengetahuan saya, kenyataan ini juga tidak benar. Politik Dato Seri Hishammuddin bukan politik sempit dan jauh lebih terbuka dari dakwaan itu. Saya mengenali Dato Seri Hishammuddin sejak 2001. Ketika itu saya hanya berkerja sebagaireseacher kepada beliau. 

Sepanjang pengetahuan dan pemerhatian saya sejak 2001, Dato Seri Hishammuddin yang saya kenali tidak mengamalkan politik konfrontasi dan terbuka dalam pendekatan beliau. 

Engagement beliau bersifat meluas, melibatkan pelbagai peringkat dan lapisan masyarakat, baik di kalangan akar umbi, pemimpin UMNO pelbagai lapisan, monarki di dalam dan luar negara, dan pelbagai individu pelbagai kaum dan agama, di dalam dan luar negara. 

Engagement tidak semestinya dengan duit, tidak sepatutnya hanya dalam kelompok yang kita berasa selesa semata-mata dan tidak semestinya bertujuan untuk menjatuhkan mana-mana pihak.

Amenoworld, saya malas nak campur, cuma nak bagi tau - maklumat yang you terima tu -TAK BETUL.


Kenyataan ini disiarkan melalui blognya Tun Faisal Dot Com