Misi Kemanusiaan KP1M Tiba Di Gaza


GAZA: Selepas menempuh perjalanan selama 34 jam dari Kuala Lumpur dan melalui begitu banyak pusat pemeriksaan keselamatan, akhirnya misi kemanusiaan anjuran Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) tiba di kawasan kediaman rakyat Palestin di Gaza. 

Pasukan 52 anggota itu, yang terdiri daripada sukarelawan, petugas perubatan dan anggota media, tiba dengan bas pada kira-kira jam 10 malam Sabtu waktu tempatan (3.45 pagi Ahad di Malaysia) selepas singgah sekejap di Kaherah dan Rafah, Mesir. 

Mereka disertai anggota lain yang tiba lebih awal di sana. 

Hari ini, pasukan berkenaan akan melawat kawasan yang terjejas oleh serangan ganas Israel baru-baru ini, yang mengakibatkan lebih 100 rakyat Palestin terbunuh. 

"Ini adalah 'real ground zero', jadi kita akan dapat maklumat dan tengok keadaan sebenar apa yang berlaku daripada sebelum ini hanya baca dan lihat berita," kata ketua misi dan presiden KP1M, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim kepada pemberita. 

Beliau berkata, pasukan itu juga akan melawat dua hospital di sini untuk menyerahkan bekalan perubatan dan bantuan lain kepada mereka yang memerlukannya. 

Sebelum meninggalkan Malaysia, Abdul Azeez berkata misi itu bertujuan memberi bantuan kepada 40,000 keluarga Palestin di Gaza, termasuk menyerahkan bekalan makanan dan selimut kepada mereka.

Sementara itu, ketua pasukan perubatan misi berkenaan, Datuk Dr Alwi Abdul Rahman, berkata pihaknya akan membuka sebuah klinik dan menghulurkan bantuan kepada doktor serta anggota paramedik tempatan, termasuk mengadakan latihan. 

"Latihan yang akan diberi termasuk berkaitan CPR, cara menangani kes stres traumatik dan cara merawat kecederaan. 

"Kami juga akan bekerjasama dengan hospital kanak-kanak tempatan dan menganjurkan kegiatan psikososial seperti perlawanan bola sepak dan pertandingan melukis untuk kanak-kanak di sini, katanya. 

Beliau berkata, bekalan ubat-ubatan yang dibawa pasukan ini mencukupi untuk 2,000 pesakit bagi tempoh sekurang-kurangnya enam bulan. 

"Besar kemungkinan, kebanyakan pesakit mengalami pasca-trauma dan kecederaan akibat konflik yang berlaku. Tapi, lebih penting daripada itu, kami juga berada di sini untuk memberi sokongan moral kepada mereka," kata Dr Alwi. -BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan