Jangan Lupa Ancaman Ambiga Bermula Di Sini

Ambiga dan Anwar : Ibu dan Bapa IFC di Malaysia

ANCAMAN IFC DAN PLURALISME TERHADAP ISLAM

Gerakan Pluralisma Agama di Malaysia yang dipopularkan oleh Anwar Ibrahim dengan quote "Semua Agama Sama, Semua Agama Punya Satu Tuhan" tidak dapat dilihat dengan jelas atau secara rasmi berbanding di Indonesia.  

Apa yang berlaku di Malaysia ialah idea pluralisme agama ini berkembang melalui pendekatan secara tidak langsung. Ianya boleh dilihat dalam beberapa isu yang mula timbul. Analoginya pada tahun 2001, timbulnya satu cadangan untuk menubuhkan IFC(Interfaith Commission).

IFC ini merupakan satu Suruhanjaya yang dicadangkan  penubuhannya sebagi badan berkanun yang mempunyai kuasa undang undang yang boleh mengubah ajaran sesuatu agama akibat desakan agama lain. Ia boleh berfungsi sebagai sebuah mahkamah atau satu badan berkanun seakan akan satu badan seperti Suruhanjaya Hak Asasi Manusia yang menerima dan melayan aduan aduan khususnya yang berkaitan dengan agama. Penubuhan IFC ini dicadangkan oleh Malaysian Consultive Counsil Of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism melalui memorandum mereka yang dihantar oleh Presiden MCCBCHS iaitu V. Harcharan Singh kepada majlis Peguam bertarikh 21 Ogos 2001. [BACA SELANJUTNYA]

0 comments:

Catat Ulasan